2020, η χρονιά που ακυρώθηκε παγκοσμίως η ζωντανή μουσική

Δημήτρης Λιλής

SXSW, Glastonbury, Lollapalooza, Coachella, Primavera Sound και άλλα μεγάλα μουσικά φεστιβάλ που ακυρώθηκαν το 2020 λόγω του κορωνοϊού
Στις αρχές της πανδημίας ήταν συχνό φαινόμενο σε social media παραγόντων ή μελών της παγκόσμιας μουσικής βιομηχανίας οι αναρτήσεις με μαύρο φόντο και λευκά μεγάλα γράμματα με το περίφημο «2020 CANCELLED». Χιλιάδες καλλιτέχνες, μάνατζερ και υπάλληλοι εταιρειών παραγωγής μουσικών θεαμάτων, από τις αρχές του Μάρτη ξεκίνησαν να καταγράφουν ως «ανύπαρκτο» το μέλλον των ζωντανών εμφανίσεων στις ατζέντες τους και δίπλα σε αυτούς −ακόμα και αν έτρεφαν ελπίδες μέχρι το τέλος− μερικά από τα σπουδαιότερα μουσικά φεστιβάλ του πλανήτη επιβεβαιώνουν καθημερινά τη ματαίωση κάθε είδους φεστιβαλικής φιέστας.

Είναι αλήθεια πως για τους πιο μυημένους πλέον, ίσως έχει περισσότερο ενδιαφέρον μια λίστα με τα φεστιβάλ που «ελπίζουν σε θαύμα» ώστε να συμβούν, παρά αυτή που ακολουθεί. Τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα ίσως φεστιβάλ στον κόσμο, αυτά που συνήθως κάθε φορά που συμβαίνουν δημιουργούν από τις σκηνές τους τα «μεγάλα» μουσικά νέα της επόμενης ημέρας, φέτος αντί για ζουμερές λεπτομέρειες σχετικά με τις εμφανίσεις των μεγάλων ονομάτων τους, ανακοινώνουν απλώς την ακύρωσή τους.

Είναι η χρονιά που ο κορωνοϊός μετατρέπει τις ζωντανές εμφανίσεις σε «ξενέρωτα» streaming event προκειμένου να μείνει έστω «όρθια» η ιδέα ότι σε κάποια φάση θα επιστρέψουμε στις συγκινήσεις που προσφέρουν οι μεγάλες σκηνές από την Αθήνα μέχρι το Austin του Τέξας.

Το SXSW άλλωστε, ίσως το πιο καινοτόμο και επιδραστικό φεστιβάλ που συμβαίνει στο Austin, «δείχνει» κάθε Μάρτιο τις επόμενες μουσικές τάσεις. Με συνέπεια τα τελευταία 35 χρόνια και «ουσιαστικό» όχι μόνο για την μουσική του αλλά και για τις ταινίες όπως και για ολόκληρη την κουλτούρα που πλαισιώνει τις δύο σπουδαίες βιομηχανίες του θεάματος (με το συνεδριακό κομμάτι του πολλές φορές να υπερισχύει αυτό της διασκέδασης), φέτος αναγκάστηκε να ακυρώσει. H πόλη του Austin παίρνει δεύτερη ζωή κάθε άνοιξη και δουλεύουν pub, μουσικές σκηνές, bar ή εστιατόρια που τζιράρουν ολόκληρη χρονιά μέσα σε δύο με τρεις εβδομάδες. Σε απλά νούμερα, μιλάμε για 356 εκατομμύρια δολάρια που ήταν το περσινό οικονομικό αποτέλεσμα της διοργάνωσης και που φέτος αναμενόταν να ξεπεραστεί.

Η περίφημη Lollapalooza, που πλέον έχει τη βάση της στο Chicago και ξεκίνησε σαν ιδέα από τον ατρόμητο Perry Farrell των Janes Addiction για να γιγαντωθεί όπως όλοι οι σπουδαίοι 90s θεσμοί στις μέρες μας και να φτάσει να έχει Lollapalooza εκδοχές από το Βερολίνο μέχρι το Rio de Janeiro, είναι ίσως το τελευταίο μεγάλο μουσικό φεστιβάλ που περίμενε το «θαύμα» αλλά λύγισε και ανακοίνωσε πριν μερικά εικοσιτετράωρα την ακύρωση της διοργάνωσης για το τριήμερο 30 Ιουλίου με 2 Αυγούστου. Βέβαια ζήτησε από το κοινό να βολευτεί με τη virtual εκδοχή του συμπεριλαμβανομένου σπάνιου αρχειακού υλικού από τη χρυσή δεκαετία των 90s και κάποια μεμονωμένα events στην πόλη του Chicago. Τα νούμερα προσέλευσης είναι εντυπωσιακά. Πάνω από 100 χιλιάδες κόσμου υπολογίζεται ότι θα έδιναν το «παρών» σε κάθε μέρα, χωρίς καν να έχει ανακοινωθεί το line up με τις μπάντες που θα συμμετείχαν.

Γράφoντας για μυστικά line up και χιλιάδες κόσμου που είναι μαθημένα να δείχνουν αφοσίωση στους διοργανωτές και να κάνουν sold out μέσα σε ώρες τα εισιτήρια, είναι απαραίτητη η αναφορά στα δύο θρυλικά φεστιβάλ της Μεγάλης Βρετανίας. Το Glastonbury που φέτος θα γιόρταζε τα 50 χρόνια του, στις 24 με 28 Ιουνίου με headliners ονόματα όπως Taylor Swift, Paul McCartney και Kendrick Lamar, όχι μόνο χάνει μισού αιώνα φιέστα αλλά και μαζί ζημιές αξίας 100 εκατομμυρίων λιρών. Απο κοντά και το Reading – Leeds φεστιβάλ, προγραμματισμένο για το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Αυγούστου, με μπροστάρηδες ξεκάθαρα πιο βρετανικά ονόματα όπως ο Strormzy, ο Liam Gallaher και οι Rage Against The Machine ή οι πλέον επίκαιροι Run The Jewels.

Πίσω στη Νέα Υόρκη, το εναλλακτικό Governors Ball (μια μικρή Coachella της Ανατολικής Ακτής) μπορεί να είχε για μία ακόμη χρονιά φινετσάτα ονόματα όπως Tame Impala, Solange και Μissy Elliott αλλά το τελευταίο σ/κ του Μαΐου πέρασε και οι μόνες αναρτήσεις στο instagram του φεστιβάλ ήταν από την εμφάνιση των M83 το 2016.

Λίγο πριν αναφέρθηκε το Coachella. Ο μουσικός θεσμός που την τελευταία δεκαετία εξελίχθηκε ραγδαία σε πρωτοπόρο, με όχι ένα αλλά δύο sold out Σαββατοκύριακα κάθε άνοιξη. Το περίεργο, ή για πολλούς το μυστικό της επιτυχίας, είναι το γεγονός ότι διατηρεί ίδιο και απαράλλαχτο το line up των καλλιτεχνών που εμφανίζονται σε κάθε ένα από τα δύο Σ/Κ. Ο θρύλος του φεστιβάλ επιβεβαιώνεται και από αυτό το εξαιρετικό ντοκιμαντέρ που υπάρχει στο Youtube  και το ανέβασαν οι ίδιοι προκειμένου να γλυκάνουν το κοινό χιλιάδων φίλων που είχαν εξαντλήσει μέσα σε ώρες τα εισιτήρια και για τα δύο Σαββατοκύριακα του Απρίλη αλλά έπρεπε να τους ζητήσουν υπομονή μέχρι την νέα ορισμένη ημερομηνία για τα τριήμερα 9 με 12 Οκτώβρη και 16 με 18 Οκτώβρη.

*Update. Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές πυκνώνουν τα δημοσιεύματα για συνολική ακύρωση της φετινής έκδοσης του φεστιβάλ ακόμα και στις επαναπρογραμματισμένες ημερομηνίες του Οκτώβρη. Οι λέξεις κλειδιά είναι «expected to be cancelled», παρά το γεγονός ότι το Google ημερολόγιο τουλάχιστον ακόμα δείχνει ότι το φεστιβάλ θα συμβεί.

Η Goldenvoice, που είναι η διοργανώτρια αρχή, βάζει κάτω τα νούμερα και ξεκάθαρα δεν της βγαίνουν ακόμα και για ένα τόσο δυνατό και παγκόσμιο φεστιβαλικό brand. Με το δεδομένο ότι το 40% των 125 χιλιάδων θεατών την ημέρα ζητάει επιστροφή χρημάτων και σε συνδυασμό με απολύσεις στο 15% προσωπικού εταιρίας σχετικής με τον όμιλο της Goldenvoice (όπως αναφέρει το Billboard), είναι πιθανόν το Coachella να μην επιστρέψει νωρίτερα από τον Απρίλη του ’21 και, σύμφωνα με εκτιμήσεις, μάλλον σε μικρότερο χώρο. Αν θα παραμείνουν ίδια τα μεγάλα ονόματα των Travis Scott, Frank Ocean ή μια εμφάνιση έκπληξη της Lady Gaga, μπορείτε να φανταστείτε πόσο λίγο μπορεί να απασχολεί αυτή την στιγμή του διοργανωτές.

Φήμη αντίστοιχη, αν όχι και μεγαλύτερη της GoldenVoice, έχει η διοργανώτρια εταιρεία Live Nation, ένας παγκόσμιος πλέον οργανισμός που στήνει τα δικά της show σε όλες τις μητροπόλεις του πλανήτη, με κάποια από τα μεγάλα ονόματά της να έχουμε δει και στη χώρα μας. Από τις 12 Μαρτίου και μετά, ένας στρατός πρωτοκλασάτων ροκ σταρ και μουσικών υπερπαραγωγών επέστρεψε σπίτι του και παραμένει εκεί μέχρι νεωτέρας. Οι περιοδείες ονομάτων από την Billie Eilish μέχρι τη Cher και από τους Kiss μέχρι τον Post Malone αναμένουν το πράσινο φως και τις νέες ημερομηνίες για τη συνέχιση των περιοδειών τους.

Στην ηλεκτρονική μουσική, μπορεί superstar djs όπως ο Bob Sinclar, o Diplo ή o Questlove να παίζουν σχεδόν καθημερινά dj set μέσα από streaming πλατφόρμες και social media, αλλά εκεί που πραγματικά συνέβαινε ο χαμός για τους φίλους της χορευτικής μουσικής, σε φεστιβάλ όπως το Ultra Music Festival στο Μαϊάμι ή το Sonar στη Βαρκελώνη, οι ανακοινώσεις ήταν λιτές και η βασική πρόταση από τις διοργανώτριες αρχές προς τους αγοραστές των εισιτηρίων, ήταν να ανανεώσουν τη διάρκεια τους για το 2021.

Η Βαρκελώνη άλλωστε αποτελεί αγαπημένο φεστιβαλικό προορισμό για αρκετούς φίλους της εναλλακτικής ή ανεξάρτητης μουσικής και στη χώρα μας. Δεν τους λες και χιλιάδες, αλλά 2 πτήσεις για το Primavera Sound κάθε πρώτη βδομάδα του Ιούνη τις γεμίζαμε από το Ελ. Βενιζέλος. Φέτος, ακόμα και αν το line up περιλαμβάνει κυριολεκτικά οποιονδήποτε είναι κάποιος στη μουσική βιομηχανία (μερικές φορές ακόμα και αν δεν είναι κάποιος, αρκεί να αναφέρεται ότι παίζει στο Primavera για να γίνει) οι μουσικόφιλοι που συρρέουν από ολόκληρο τον πλανήτη στην προνομιακή πάντα τιμή των 165 ευρώ για 5 μέρες, θα κρατήσουν μόνο την υπόσχεση των διοργανωτών ότι όλα θα πάνε καλά και το 2021 −σχεδόν με το ίδιο εντυπωσιακό line− θα ζήσουν μεγάλες συναυλιακές στιγμές.

Kι αν όλο αυτό συνέβη σε προορισμούς από 6 μέχρι και 10 ώρες μακριά μας, οι δικές μας ακυρώσεις είναι πάνω κάτω γνωστές και με ενδιαφέρον παρακολουθούμε τις δεσμεύσεις και τις ανανεώσεις των μεγάλων ονομάτων για το 2021, ακριβώς όπως συμβαίνει στα περισσότερα από τα προαναφερθέντα διεθνή φεστιβάλ.

Το Ejekt επιβεβαίωσε τους Red Hot Chilli Peppers για τo Σάββατο 26 Ιουνίου του 2021 και ακολούθησε το Release με την ανακοίνωση των Massive Attack για την Παρασκευή 25 Ιουνίου και των Judas Priest για τις 16 Ιουλίου του 2021, χρονιά κατά την οποία η θρυλική μπάντα του σκληρού ήχου θα γιορτάζει 50 Heavy Metal χρόνια. Τέλος, η παράμετρος δεκαετιών αυτή τη φορά στην ιστορία της ευρωπαϊκής ποπ όμως, θα σας χρειαστεί. Η Celine Dion ανακοίνωσε ότι ανανεώνει για του χρόνου, 23 Ιουλίου, τη συνάντησή της με το κοινό της Ελλάδας για το μεγάλο show με τίτλο Courage World Tour στο Ο.Α.Κ.Α.

Η αλήθεια είναι ότι ακόμα δεν έχει βρεθεί η χρυσή τομή για το πού δικαιώνονται οι θεατές – κάτοχοι των εισιτηρίων και πώς αποζημιώνονται οι διοργανώτριες αρχές, πολλές εκ των οποίων δουλεύουν σε κύκλο ενός χρόνου και παραπάνω προκειμένου οι θεατές να βιώσουν τη συναυλιακή εμπειρία σε ένα μόλις βράδυ. Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι σκέψεις και των δύο πλευρών συναντιούνται στην κατανόηση της ανάγκης των δημιουργών, των μουσικών που θέλουν το συντομότερο δυνατό να  παίξουν μουσική δυνατά και να επανασυνδεθούν με το κοινό τους διά ζώσης. Πότε πιο πριν στα θεάματα η λέξη «αναμονή» δεν είχε μεγαλύτερη σημασία.

Πηγή:athensvoice.gr

Total
1
Shares
Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *