Coca Cola: Πώς ένα σιρόπι έγινε το πιο γνωστό αναψυκτικό στον κόσμο;

Γράφει η Χριστίνα Σεμερτζή

“The unexpected cannot guarantee success, but it guarantees the best chance of success”.

Διαβάζοντας το παραπάνω quote, σκεφτόμουν, ότι πολλές φορές τείνουμε να συγχέουμε την επιτυχία με έναν πρωταρχικό στόχο. Δομημένος με ένα ξεκάθαρο πλάνο, αλλά και σκληρή δουλειά αποτελούν το «κλειδί» για τη δημιουργία ενός μελλοντικού success story. Ή μήπως, όχι; Τι συμβαίνει με εκείνες τις περιπτώσεις, που δημιουργείς κάτι καινοτόμο για την καταναλωτική προτίμηση, αλλά η νίκη δεν είναι ολότελα δική σου;

Ατλάντα, 1886: Ο φαρμακοποιός, John Pemberton, αναμειγνύει διάφορα συστατικά, προκειμένου να εφεύρει ένα σιρόπι για τον πονοκέφαλο. Έχοντας ετοιμάσει το μίγμα και αρκετά αισιόδοξος για την επιτυχία που θα αποφέρει, «μοιράζεται» τα νέα του με τον συνάδελφό του, Joseph Jacobs.

Ο Jacobs, ένας από τους καλύτερους φαρμακοποιούς της Ατλάντα, πρόσθεσε στο σιρόπι ανθρακούχο νερό (σόδα) και ξεκίνησε να το μοιράζει σε καταναλωτές, 5 σεντς ανά ποτήρι. Οι εντυπώσεις για τη γεύση του ήταν αρκετά θετικές, μολονότι οι περισσότεροι παραδέχονταν, πως το σιρόπι είχε μία γεύση περίεργη. Το συγκεκριμένο αναψυκτικό, περιείχε δόσεις κοκαΐνης, έως το 1903, όταν αντικαταστάθηκε από καφεΐνη, σε πολύ μεγαλύτερη ποσότητα.

Αξίζει, επίσης να αναφερθεί, ότι ο Jacobs, πέραν από καλός φαρμακοποιός ήταν και εξαιρετικός επιχειρηματίας, εφαρμόζοντας πρακτικές για την προώθηση των προϊόντων του. Απόδειξη αυτού, ήταν από τους πρώτους εμπόρους που αξιοποίησαν τη μέθοδο των εκπτώσεων στις αγορές των καταναλωτών, και παρόλες τις αντιδράσεις των ανταγωνιστών του, αποδείχθηκε ιδιαίτερα αποτελεσματική, και δεν τη σταμάτησε.

Οι πωλήσεις του ιδιαίτερου αναψυκτικού έφταναν τα 9 ποτήρια ημερησίως, ενώ μέχρι και το τέλος του 1886, ο Pemberton πούλησε 25 γαλόνια αναψυκτικού – σιρόπι.

Λίγο καιρό αργότερα, ο Frank Robinson, λογιστής του Pemberton, έδωσε όνομα στο συγκεκριμένο αναψυκτικό, – Coca Cola -, γράφοντας το logo με τον γραφικό του χαρακτήρα, το οποίο παραμένει ίδιο ακόμα και σήμερα, γνωστό στο 98% των καταναλωτών, σε παγκόσμιο επίπεδο.

Candler, ένας σωστός επιχειρηματίας

Όμως, παρά την ολοένα και ανοδική πορεία που σημείωνε η Coca Cola, έχοντας παράξει παραπάνω από 10 δισεκατομμύρια γαλόνια αναψυκτικού, ο Pemberton πούλησε τα δικαιώματα της Coca Cola στον επιχειρηματία Asa Griggs Candler, για 2.300 δολάρια. Φαίνεται, πως ο Pemberton, αν και ιδιοφυΐα στην εφεύρεση ενός προϊόντος, το οποίο αποτέλεσε σημείο αναφοράς για την αμερικανική αγορά, υστερούσε στη διαχείριση του επιχειρηματικού πλάνου.

Ο Candler, κατέχοντας πλέον την Coca Cola και γνωρίζοντας με ακρίβεια επιχειρηματικές στρατηγικές, αλλά και τις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού, απέδειξε τη δυναμική του αναψυκτικού στην ευρύτερη αγορά. Κυκλοφόρησε, σε φαρμακεία, προϊόντα (όπως ρολόγια, ημερολόγια και φαρμακευτικές ζυγαριές), χρησιμοποιώντας το logo “Coca Cola”, ώστε να καταστεί προσιτό και φιλικό στους καταναλωτές.

Η συγκεκριμένη στρατηγική είχε σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία εργοστασίων, για την παραγωγή του αναψυκτικού σε Σικάγο, Ντάλας και Los Angeles, μέχρι το 1895.

Η εμφιάλωση της Coca Cola

Η συμβολή του Candler ήταν πολύ σημαντική για την ανάπτυξη της Coca Cola, καθώς άρχισε να γίνεται αναγκαία η διαδικασία της εμφιάλωσης, ώστε να διαθέτει ο κόσμος το συγκεκριμένο προϊόν, σε όποιο μέρος του κόσμου και αν βρίσκεται.

Ο επιχειρηματίας από το Μισισιπή,  Joseph Vindecharm, ήταν αυτός που εμφιάλωσε το πρώτο μπουκάλι της Coca Cola. Το πρώτο εμφιαλωμένο μπουκάλι πουλήθηκε 12 Μαρτίου, 1894, στέλνοντας παράλληλα και 12 φιάλες στον Candler, ο οποίος δεν ανταποκρίθηκε θετικά στη συγκεκριμένη διαδικασία, η οποία θα αποτελούσε και μελλοντικά σημαντική πρακτική για τα αναψυκτικά.

Το 1899, οι δύο δικηγόροι, ο Benjamin Thomas και ο Joseph Whitehead, απέκτησαν τα δικαιώματα εμφιάλωσης για την Coca Cola, πουλώντας 1 δολάριο το κάθε μπουκάλι. Προκειμένου να εξασφαλιστεί η αυθεντικότητα του συγκεκριμένου αναψυκτικού, η Coca Cola «απέκτησε» και δικό της μπουκάλι, γυάλινο, ώστε να ξεχωρίζει από τυχόν απομιμήσεις.

Με αυτόν τον τρόπο, κατάφερνε να υπενθυμίζει στους καταναλωτές να επιλέγουν μόνο ο γνήσιο και αυθεντικό προϊόν. Το συγκεκριμένο μπουκάλι «δημιούργησε» τον δικό του «χαρακτήρα», έχοντας χαρακτηριστικές καμπύλες, το οποίο διατηρείται ίδιο, μέχρι και σήμερα.

Με το πέρασμα των χρόνων η Coca Cola άρχισε να εισέρχεται στο Πουέρτο Ρίκο, στην Κούβα, στη Γαλλία, καταφέρνοντας, σταδιακά, να εντυπωσιάσει σε προτίμηση τους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο.

Η Coca Cola στις μέρες μας πρόκειται για μία εταιρεία που χαρακτηρίζει ως «Κολοσσός» και πρόκειται για το πιο γνωστό brand name, παγκοσμίως.

Τι θα γινόταν άραγε, εάν η Coca Cola ήταν σήμερα σιρόπι για τον πονοκέφαλο, και όχι αναψυκτικό; Θα είχε καταφέρει ο Pemberton να προωθήσει το συγκεκριμένο φάρμακο ή μήπως θα υπήρχε και πάλι κάποιος επιχειρηματίας, που θα το «διαφήμιζε» καλύτερα;

Total
7
Shares
Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *