Γιάννης Τσούτης: Ο πρώτος Έλληνας κατασκευαστής σανίδων μας ξεναγεί στην κουλτούρα του surf

Ο Γιάννης Τσούτης είναι ο πρώτος Έλληνας κατασκευής πάσης φύσεως σανιδιών για surf και ιδρυτής της CoheteSurfboards, με το υδάτινο στοιχείο να αγκαλιάζει τον κόσμο του κολυμπώντας στα αχαρτογράφητα νερά του επιχειρείν, με μοναδικό πλοηγό του το πάθος  για τη θάλασσα και το shaping. Καλοκαίρι ίσον surf και τι καλύτερο από το να μιλήσουμε μαζί του γι’ αυτό, για το αν αποτελεί μια νέα τάση ή έναν τρόπο ζωής, για την κουλτούρα του και για το τι χρειάζεται προκειμένου να στήσει κάποιος τη δική του εταιρεία στη χώρα που αγαπά.

H Cohete μετράει πλέον 15 χρόνια ζωής, ως η πρώτη ελληνική εταιρεία κατασκευής σανιδιών. Όταν ξεκινούσες το εγχείρημα το έβλεπες περισσότερο ως μια επιχειρηματική πρόκληση ή μια επέκταση ενός πάθους;

Θεωρώ γενικά ότι ήταν ένας συνδυασμός και των δύο. Εταιρικά υπάρχουμε 11 χρόνια, απλά εγώ ξεκίνησα το 2004 να το κάνω σαν χόμπι. Μετά από τέσσερα χρόνια πήρα την απόφαση να ξεκινήσω επαγγελματικά. Θεωρώ ότι σκέφτηκα πιο πολύ επιχειρηματικά, αλλά σε συνδυασμό με κάτι το οποίο αγαπούσα και είχα πάθος γι’ αυτό, κι εξακολουθώ να έχω. Αυτή ήταν η κινητήριος δύναμη που με βοήθησε να ξεκινήσω την εταιρεία και να εξελιχθώ.

Ποιες τεχνικές δεξιότητες έπρεπε να αναπτύξεις για να επιτύχεις το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στη δουλειά σου;

Είναι μια δουλειά η οποία έχει να κάνει αυτή καθαυτή με την κατασκευή και όταν μιλάμε για την κατασκευή ενός surf εννοούμε ότι προσπαθούμε να το τελειοποιήσουμε,στον τρόπο που αυτό πλανάρει και οι επιδόσεις του να είναι άριστες κτλ. Συνδυαστικά με το γεγονός ότι δεν φτιάχνουμε μόνο ένα τύπο σανίδας, έχουμε πάρα πολλά διαφορετικά μοντέλα, διαφορετικούς τύπους, ήταν κάτι για το οποίο ήξερα εξαρχής ότι θα γίνεται σιγά – σιγά και σταδιακά με το πέρασμα των χρόνων. Είναι πολύ βασικό να βασίζεσαι σε αυτό που λέμε research and development. Εγώ εξαρχής βασιζόμουν στους επαγγελματίες riders που χορηγούμε σαν εταιρεία και συνεργάζομαι μαζί τους και αυτοί μου δίνουν το feedback. Οπότε εγώ μετά όλο αυτό το r&d που κάνω μαζί τους ή αυτό που κάνω ο ίδιος επειδή κάνω surf και έχω μια πολύ καλή επαφή, σε συνδυασμό με την εμπειρία μου η οποία, όπως και να’χει, όταν κάνεις μια κατασκευή αποκτάς εμπειρία με το πέρασμα του χρόνου, οδηγούν στην τελειοποίηση των προϊόντων μας. Σιγά – σιγά αποκτάς παραπάνω εμπειρίες και όλο αυτό είναι κάτι που χτίζεται, εξελίσσεται. Για μένα ήταν ορόσημο το γεγονός ότι πήρα ένα CNC τετραξονικό, ένας παντογράφος τελευταίας γενιάς, που κόβουμε εκεί όλα μας τα σανίδια με ακρίβεια χιλιοστού. Αυτό προϋποθέτει να κάνεις πολύ καλό 3Ddesign και γενικά με βοήθησε πάρα πολύ, γιατί πλέον αυτή η αγορά, αυτό το industry, δουλεύει κατ’ αυτόν τον τρόπο.

Άρα έκανες μια πολύ καλή επένδυση, όσον αφορά τον εξοπλισμό σου και το υλικό σου.

Ακριβώς. Τα πρώτα χρόνια έφτιαχνα τα πάντα με το χέρι, οπότε δεν υπήρχε αυτή η συνέπεια, η ακρίβεια στην παραγωγή. Οπότε αυτό εξελίχθηκε όταν πήρα το CNC κι έπειτα, το 2011 πέρασα σε μια καινούργια εποχή στο επάγγελμα μου, στη δουλειά μου, στην εταιρεία μου, στον τομέα παραγωγής και κατασκευής.

Φαντάζομαι πως αυτό σου έλυσε τα χέρια και από άποψη χρόνου.

Προφανώς, γιατί άμα σκεφτείς ότι για να φτιάξεις ένα σανίδι handshaped θες τέσσερις με έξι ώρες, αναλόγως και τι σανίδα έφτιαχνα και το μηχάνημα αυτό μπορεί να βγάλει μια σανίδα σε 15-20 λεπτά, καταλαβαίνεις ότι είναι άλλοι οι χρόνοι, πολύ πιο παραγωγικοί οι ρυθμοί κτλ.

Πως εξηγείς τη διάδοση του surf στην Ελλάδα, σε  μια χώρα που δεν έχει παράδοση στο συγκεκριμένο σπορ. Νομίζω ότι είναι κάτι που έχουμε ανακαλύψει τις τελευταίες δύο δεκαετίες και μπορεί να λέω και πολύ.

Πολύ λες, είναι μια δεκαετία και τα τελευταία 5-6 χρόνια θα έλεγα εγώ έχει κάνει ένα μπαμ. Στην Ελλάδα πολλοί παράγοντες έχουν παίξει το ρόλο τους. Αφενός πλέον υπάρχει προσφορά, υπάρχουν εταιρείες όπως καλή ώρα η δική μου που μπορεί να προμηθεύσει, να πουλήσει απευθείας σε ιδιώτες ή να δώσει σε σχολές σανίδες και κατ’ επέκταση υπάρχουν μαγαζιά, καταστήματα λιανικής, αφετέρου έγιναν σε διάφορα σημεία της Ελλάδας σχολές surf. Οπότε σε διάφορα σημεία της Ελλάδας, από το Νότο ως το Βορρά, σε διάφορα νησιά του Αιγαίου και σε κάποια νησάκια του Ιονίου βλέπεις ότι άρχισε να εξελίσσεται, να υπάρχουν σχολές που μπορεί κάποιος να πάει να μάθει. Επίσης το εμπόριο βοήθησε πολύ. Εγώ θυμάμαι πριν 15-20 χρόνια ήσουν στην Ελλάδα και ήθελες να πάρεις ένα surf και δεν είχε να πας κάπου να πάρεις.

Έπρεπε να το φέρεις από Αμερική.

Ναι, ή από κάποια άλλη χώρα της Ευρώπης. Οπότε αναπτύχθηκε αυτή η αγορά εμπορικά και πλέον μπορεί κάποιος πιο εύκολα να πάει να μάθει, να πάει σε μια σχολή, να κάνει τα μαθήματα και αφού μάθει να πάει να πάρει τη σανίδα από ένα κατάστημα και να ξεκινήσει να κάνει surf όπου κι αν είναι, είτε είναι στην Αθήνα, είτε είναι στην Πελοπόννησο, είτε είναι στην Κρήτη και πάει λέγοντας.

Η Ελλάδα φημίζεται για τις ευνοϊκές συνθήκες που χρειάζεται κάποιος για να κάνει surf όλο το χρόνο;

Η αλήθεια είναι ότι έχουμε όλο το χρόνο καιρούς που μας βοηθάνε να κάνουμε surf. Το ευτυχές γεγονός είναι ότι στην Ελλάδα έχουμε μια ατελείωτη ακτογραμμή. Δηλαδή αν βάλεις την ακτογραμμή που έχουν τα νησιά και η χερσαία Ελλάδα είναι ατελείωτη. Είμαστε τυχεροί από αυτή την έννοια, γιατί αναλόγως τον καιρό που έχει στις διάφορες παραλίες και το κύμα που βγάζει με τον συγκεκριμένο καιρό, 365 μέρες το χρόνο κάπου θα υπάρχει κύμα που μπορεί κάποιος να πάει να κάνει surf.

Φτάνει να είσαι διαθέσιμος ο ίδιος, να μπορείς να το κυνηγήσεις.

Ακριβώς. Υπάρχουν βέβαια κάποια μέρη στην Ελλάδα τα οποία έχουν πολύ πιο συχνά κύμα από κάποια άλλα που δεν έχουν τόσο. Παράδειγμα, στην Αθήνα δεν έχουμε τόσο συχνά κύμα, έχουμε ας πούμε τριάντα φορές το χρόνο στη Βουλιαγμένη και άλλες τόσες φορές στις ανατολικές ακτές με βορειάδες. Όπου το κύμα δεν είναι τόσο καλής ποιότητας, συνήθως είναι μικρά κύματα. Σε περιοχές όμως όπως η Πελοπόννησος και γενικότερα στη Δυτική Ελλάδα, στην Πρέβεζα, στην Πάργα, αλλά και στην Κρήτη, στην οποία περιμετρικά όπου και να πας θα βρεις spots, έχουμε πολύ πιο συχνά κύμα. Στην Πελοπόννησο από τις 365 μέρες το χρόνο μπορεί να έχεις κύμα τις 250.

Καλό ποσοστό.

Είναι πάρα πολύ καλό ποσοστό. Αυτό βέβαια που συμβαίνει και είναι πολύ λογικό γιατί η Αθήνα είναι η πρωτεύουσα της Ελλάδας, εδώ είναι ο περισσότερος κόσμος, παρατηρούμε το φαινόμενο πως οι περισσότεροι surfersείναι στην Αθήνα, παρά στην υπόλοιπη Ελλάδα. Και αυτό συμβαίνει γιατί δεν υπάρχει ακόμα η υποδομή στις υπόλοιπες περιοχές της Ελλάδας. Αυτό φέρει σαν αποτέλεσμα στην Αθήνα που έχει το λιγότερο κύμα να είναι το surf πιο διαδεδομένο απ’ οπουδήποτε αλλού στην Ελλάδα.

Φαντάζομαι όμως πως οι πιστοί Αθηναίοι surfers τρέχουν να βρουν τα κύματα τους εκτός Αθηνών.

Αυτή είναι η απάντηση.

Ποιο ταξίδι με αφορμή το surf θα σου μείνει αξέχαστο;

Δεν μπορώ να ξεχωρίσω ένα. Αλλά σίγουρα μπορώ να ξεχωρίσω δυο – τρία διαφορετικά μέρη και μέσα σε αυτά είναι η Νικαράγουα, το Μπαλί, το Μαρόκο και σταματάω εδώ γιατί μπορεί να τα πω όλα!

Μπορεί να πεις όλο τον πλανήτη ξαφνικά, να μην ξέρουμε που να τα χωρέσουμε όλα αυτά τα μέρη!

Ναι, ακριβώς! Οπότε ξεχωρίζω αυτά τα τρία.

Ποιο είναι το πολυτιμότερο πράγμα που σου έχει προσφέρει το surf; Ιδιοσυγκρασιακά μιλώντας.

Αυτό που προσφέρει είναι πολύ ευχάριστο και δεν έχει εξαλειφθεί με τα χρόνια που ασχολούμαι και επαγγελματικά με αυτό, είναι ότι ξεδίνω όποτε πηγαίνω για surf. Περιμένω πότε θα κάνω surf οπότε έχω κάτι να σκέφτομαι, να οραματίζομαι και μέχρι πότε θα γίνει, γιατί κι εγώ δεν κάνω κάθε μέρα surf. Θα κάνω μία – δυο μέρες και θα έχω πάρει όλη αυτή τη θετική ενέργεια που έχω ανάγκη και θα είμαι γεμάτος για τις επόμενες 10-15 μέρες που θα ξαναπάω. Για μένα είναι αποσυμπίεση από όλα αυτά που μπορεί να με αγχώνουν, η καθημερινότητα, οι υποχρεώσεις, τα επαγγελματικά μου. Το surf με τονώνει, με ηρεμεί και με αποσυμπιέζει.

Πόσο εύκολο είναι για κάποιον να μάθει να κάνει surf;

Γενικά θεωρώ ότι είναι εύκολο με την έννοια του ότι εμείς στην Ελλάδα έχουμε κύματα που προσφέρονται για κάποιον που είναι αρχάριος. Γιατί έχουμε μικρά κύματα που μπορεί κάποιος να μάθει πιο εύκολα, χωρίς να κουραστεί, χωρίς να ταλαιπωρηθεί πάρα πολύ. Και είναι πολύ βασικό ότι έχουμε μεγάλο καλοκαίρι που είναι η ιδανική περίοδος και δεν χρειάζεται κάποιος να μπει στο παγωμένο νερό, να φορέσει στολή, να μπει σε μια διαδικασία η οποία στην αρχή μπορεί να φαίνεται λίγο άχαρη. Οπότε θεωρώ ότι κάποιος που θέλει να μάθει μπορεί να το κάνει πολύ εύκολα. Πιο δύσκολα ίσως θα επιμείνει και θα συνεχίσει μετά. Επειδή μετά ισχύει αυτό που λέγαμε πριν, θέλει να το κυνηγάς.

Τελικά οι Έλληνες αγαπούν και υποστηρίζουν την εγχώρια αγορά ή καταβαλλόμαστε από μια ξενομανία;

Δεν υπάρχει απόλυτη απάντηση σε αυτό. Υπάρχει μια ξενομανία αλλά θεωρώ πως υπάρχει και μια στροφή και μια εμπιστοσύνη και στην ελληνική αγορά. Αυτό συμβαίνει, όταν συμβαίνει, επειδή ο εκάστοτε καταναλωτής/ αγοραστής εμπιστεύεται το προϊόν της εκάστοτε εταιρείας. Δηλαδή για μένα δεν υπάρχει αυτό που λέμε «α, εντάξει να μια ελληνική εταιρεία κι εγώ επειδή θέλω να στηρίξω την ελληνική εταιρεία, θα πάω να πάρω από αυτούς». Όχι, δεν υπάρχει αυτό. Ο καταναλωτής θα στηρίξει μια ελληνική εταιρεία ή ἐνα ελληνικό προϊόν εάν κι εφόσον το εμπιστεύεται και θεωρεί ότι είναι ισάξιο με ένα προϊόν του εξωτερικού.

Δε νομίζω πως είμαστε ένας λαός που μπορείς να μας ξεγελάσεις και να μας κοροϊδέψεις για την ποιότητα.

Όχι γιατί η πληροφορία υπάρχει πλέον απλόχερα, υπάρχει πολύ μεγάλη προσφορά πλέον, όλοι ψάχνουν πολύ εύκολα και βρίσκουν τα πάντα από το διαδίκτυο και από εκεί και πέρα είναι καθαρά το κατά πόσο ανταγωνιστική είναι μια εταιρεία και τα προϊόντα της.

Με την αγορά του εξωτερικού τι συμβαίνει; Υπάρχει ανταπόκριση σε αυτά τα λίγο πιο βαθιά νερά;

Υπάρχει ανταπόκριση, τα μηνύματα για τη δική μου την εταιρεία είναι πάρα πολύ αισιόδοξα. Εμείς τώρα εξάγουμε τα προϊόντα μας σε 14 χώρες, συμπεριλαμβανομένων Αμερικής και Αυστραλίας. Αυτό συμβαίνει για τους ίδιους λόγους που συζητήσαμε και πριν, πιστεύουν στο προϊόν και πιστεύουν πως είναι ανταγωνιστικό. Πιστεύουν ότι είναι ποιοτικό. Από εκεί και πέρα όλο το υπόλοιπο κομμάτι είναι καθαρά business με την έννοια ότι προφανώς υπάρχουν πολύ μεγάλες εταιρείες στον χώρο, πάρα πολύ δυνατές στο marketing τους, είναι οργανωμένες εταιρείες χρόνια, στο branding τους, κάποιες εταιρείες υπάρχουν εκεί έξω 30-40 χρόνια και σίγουρα είναι πολύ δυνατές, έχοντας ένα πάρα πολύ μεγάλο μερίδιο στην αγορά. Η παγκόσμια αγορά, όπως σε όλα τα πράγματα άλλωστε, έτσι και σε ό,τι έχει να κάνει με το surf κτλ, κινείται με την ίδια λογική. Είθισται οι πιο μεγάλες εταιρείες να έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο και είθισται οι πιο μικρές να έχουν το μικρότερο, για όλους αυτούς τους ευνόητους λόγους.

Για το design των σανιδιών έχεις συνεργαστεί στο παρελθόν με διάφορους καλλιτέχνες, όπως με τον Krah. Με ποιον καλλιτέχνη έχεις απωθημένο να συνεργαστείς;

Θέλω να κάνω μια συνεργασία με τον Βαγγέλη Χούρσογλου, ή αλλιώς Woozy. Είναι καταξιωμένος καλλιτέχνης γενικότερα, έχει ξεκινήσει ως graffiti artist και έχει εξελιχθεί σε έναν streetstyle καλλιτέχνη. Γενικά, επειδή είμαστε και φίλοι, έχουμε κάνει διάφορες συζητήσεις για να φιλοτεχνήσει τις σανίδες μας. Βέβαια υπάρχουν κι άλλοι πολλοί καλλιτέχνες, εγώ θα πω εκείνον γιατί πρόκειται να κάνουμε μια τέτοια συνεργασία.

Τι θα συμβούλευες κάποιον που έχει ένα μεγάλο πάθος, όπως έχεις εσύ το surf, και κομπιάζει να κάνει το βήμα να δημιουργήσει κάτι μόνος του, να εξελιχθεί, να τολμήσει επιχειρηματικά;

Η αλήθεια είναι ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο να επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Με όλα αυτά που συνέβησαν τα τελευταία χρόνια με την κρίση και όλα αυτά που εξακολουθούν να συμβαίνουν, είναι πάρα πολύ δύσκολο να στήσεις μια εταιρεία, να τη χρηματοδοτήσεις, να την εξελίξεις. Και να ζήσεις και μέσα από αυτή. Αλλά όποιος το επιχειρήσει, για μένα, θα το καταφέρει μόνο άμα έχει μια συνέπεια επαγγελματική. Για μένα είναι το Α και το Ω. Η επαγγελματική συνέπεια χτίζει βήμα – βήμα το να εξελιχθείς, να καταφέρεις τους στόχους σου. Αν κάποιος δεν είναι σίγουρος για το ξεκίνημα του, για το αν θα το προχωρήσει σωστά, ορθά και με συνέπεια, να μην το κάνει. Γιατί θεωρώ πως αυτό είναι το ήμισυ του παντός για να πετύχει.

 

www.cohetesurfboards.com

info@cohetesurfboards.com

Tel: 213-0340131

Total
0
Shares
Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *