Γιώργος Ζορμπάς: Μιλήσαμε με τον άνθρωπο πίσω από τον Κώδικα της Δημιουργίας

Μία απλή μέρα στα social media, πετάχτηκε μία διαφήμιση για ένα βιβλίο. Ο τίτλος ήταν: «Ο Κώδικας της Δημιουργίας: Ο Γολγοθάς της Εύας». Η αλήθεια είναι πως με έπεισε από την στιγμή που διάβασα την περίληψη. Μιλούσε για παγκόσμια συνωμοσία, μελλοντικές δυστοπίες, είχε Έλληνα συγγραφέα και επίκεντρο την Ελλάδα. Σκέφτηκα πως ήθελα να δοκιμάσω ένα θρίλερ συνωμοσίας και μάλιστα μου φάνηκε αρκετά καλοφτιαγμένο γιατί έψαξα λίγο online πριν το πάρω και είδα πως είχε χρόνια έρευνας.

Πήγα ως γνήσιος βιβλιοφάγος και το αγόρασα την επόμενη μέρα. Για να γράφω για αυτό το βιβλίο καταλαβαίνετε πως με ενθουσίασε. Το τελείωσα μέσα σε τέσσερις μέρες και άρχισα να ψάχνω στο ίντερνετ για το πότε θα βγει το επόμενο! Δεν άντεξα και επικοινώνησα με τον κ. Γιώργο Ζορμπά, τον συγγραφέα και ήθελα να μάθω περισσότερα για αυτό το πολύ ωραίο αποτέλεσμα που πέτυχε.
Ο Κώδικας της Δημιουργίας είναι τετραλογία, αποτελούμενη από τέσσερα βιβλία:
  1. Ο Γολγοθάς της Εύας (Μάιος 2018)
  2. Η Πτώση του Αδάμ (υπό τελική συγγραφή – 90% ολοκληρωμένο)
  3. Άγγελος Εκδικητής (υπό συγγραφή – 80% ολοκληρωμένο)
  4. Από Μηχανής Θεός

Πως θα περιέγραφες τον Κώδικα της Δημιουργίας σε κάποιον που δεν το έχει διαβάσει;

Δύσκολη ερώτηση. Καταλήξαμε να τον ονομάσουμε «Θρίλερ Συνωμοσίας». Όμως καταπιάνεται με πολύ περισσότερα – κατασκόπους, αισθησιασμό, δυστοπία, πολιτική και τεχνολογία. Το εγχείρημα είναι πολύ μεγάλο (και θα φτάσει στις 2500 σελίδες). Ένας γνωστός μου το χαρακτήρισε ως ένα Game Of Thrones στον αυριανό κόσμο καθώς αυτός θα μεταβαίνει από έναν νέο μεσαίωνα σε μία νέα Αναγέννηση. Και με την Ελλάδα σε πρωταγωνιστικό ρόλο.

Είμαι λάτρης των βιβλίων συνωμοσίας και των δυστοπιών. Αλήθεια τι σου έδωσε έμπνευση για να γράψεις τον Κώδικα της Δημιουργίας; Το βλέπεις πιθανό όλο αυτό στο άμεσο μέλλον;

Τα πάντα είναι πιθανά. Κάθε στιγμή χωρίς προειδοποίηση. Ατύχημα, απώλεια, θάνατος, μαζική καταστροφή, πόλεμος, εξαφάνιση ειδών. Μας το διδάσκει η ιστορία. Και πάντα το ξεχνάμε βολεμένοι στην καθημερινότητα. Όμως κάτω από την φαινομενικά γαλήνια επιφάνειά της, κοχλάζουν δυνάμεις ανεξέλεγκτες κι αόρατες που περιμένουν τη στιγμή τους.

Έχω φίλους από την παλιά Γιουγκοσλαβία και την Ουκρανία – ανθρώπους που σημαδεύτηκαν από τον πόλεμο. Μου το έλεγαν: Αν κάποιος τους προφήτευε το μέλλον δέκα μέρες πριν τον πόλεμο θα τον έλεγαν τρελό. «Πόλεμος στη χώρα μας; Τι βλακεία είναι αυτή;». Κι όμως συνέβη.

Το σενάριο του Κώδικα της Δημιουργίας μπορεί να είναι σκοτεινό. Όσο για το μέλλον; Μπορεί να είναι σκοτεινότερο.»

Μέσα διαβάζουμε πολλές πληροφορίες για θεσμούς των ΗΠΑ και της ΕΕ. Πολλά πράγματα για το πως λειτουργεί ο πόλεμος στη Συρία. Που τελειώνει η αλήθεια και που ξεκινάει η φαντασία σου;

«Έχω κάνει μεγάλη έρευνα για τη λειτουργία των θεσμών και τον πόλεμο. Χρόνια έρευνας. Βέβαια οι δικηγόροι επιμένουν να γράψουμε ότι το έργο είναι προϊόν μυθοπλασίας – κάτι που είναι αλήθεια για τους χαρακτήρες και τις μελλοντικές ιστορίες.

Όμως να σου πω κάτι ακόμη. Ο Κώδικας της Δημιουργίας – Ο Γολγοθάς της Εύας γράφτηκε το πρώτο μισό του 2015. Έκτοτε πολλές προβλέψεις έχουν ήδη πραγματοποιηθεί.»

Ποιο κομμάτι έρευνας ήταν το αγαπημένο σου;

«Τα ταξίδια. Συνδυάστηκαν με τουρισμό και τη γνωριμία με ανθρώπους που αλλιώς δε θα γνώριζα.»

Πιστεύεις στις συνωμοσίες και τις μυστικές συμφωνίες;

«Ασφαλώς. Η ίδια η ιστορία το έχει αποδείξει. Ο Καίσαρας δολοφονήθηκε από συνωμότες. Η ναζιστική Γερμανία και η ΕΣΣΔ είχαν μυστική συμφωνία πριν την έναρξη του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου.»

Θέλω να μου πεις δύο γεγονότα της πραγματικής ανθρώπινης ιστορίας που θεωρούμε συνωμοσίες αλλά πιστεύεις ότι είναι αληθινά.

«Συνωμοσίες υπήρχαν και θα υπάρχουν πάντα.

Αυτές είναι κάτι πολύ διαφορετικό από τις θεωρίες συνωμοσίας, οι οποίες είναι είτε αφελείς είτε εξυπηρετούν συμφέροντα.

Κατά τη γνώμη μου η μεγαλύτερη σύγχρονη συνωμοσία (σκόπιμη ή τυχαία δεν το γνωρίζω) είναι η συλλογική επίθεση κατά της επιστήμης και του ορθολογισμού. Λες κι υπάρχει μία μεγάλη δύναμη που προσπαθεί να κρατήσει την πλειονότητα των ανθρώπων στο σκοτάδι και να τους φανατίσει.

Κι υπάρχουν δεκάδες παραδείγματα κεκτημένων της επιστήμης που δέχονται μία πρωτοφανή επίθεση άγνοιας. Τα εμβόλια – η μεγαλύτερη κατάκτηση της ιατρικής που έχει αποτρέψει εκατομμύρια θανάτους, η κλιματική αλλαγή, η κατάκτηση του διαστήματος, η θεωρία της εξέλιξης, το Big Bang κ.λπ. κ.λπ… Όποτε η επιστήμη κατακτά μία κορυφή δέχεται μαζική επίθεση από την άγνοια – από θρησκείες, δημοσιογράφους, οικονομικά συμφέροντα και πολιτικούς που ξέρουν καλύτερα – τι τους συμφέρει να πιστεύει ο κόσμος… κι αυτό δεν είναι η αλήθεια.

Για ποιον χαρακτήρα απολαμβάνες να γράφεις πιο πολύ;

«Για την Φαίδρα – γυναίκα χωρίς όρια… ικανή για όλα. Ζει το σήμερα χωρίς αναστολές αλλά ταυτόχρονα σχεδιάζει το μέλλον. Είναι πανέξυπνη και χειριστική – είναι όμως ανήθικη; Και σε ποιον βαθμό; Δε θα φανεί μέχρι το τέλος…

Από την άλλη, ο χαρακτήρας με τον οποίο δέθηκα περισσότερο ήταν η μικρή Εύα. Σε βαθμό που κάποιες φορές μισούσα τον εαυτό μου για κάποια από τα κακά που της συνέβαιναν.»

Οι χαρακτήρες έχουν σχέση με πρόσωπα που γνωρίζεις;

«Ναι. Πολλοί. Η Κορίνα… Η Φαίδρα… Ο Ανδρέας…»

Ποιος είσαι (όχι το όνομά σου) στα αλήθεια και γράφεις έτσι; Από που πηγάζει όλο αυτό; Από προσωπικά ερεθίσματα ή διάβαζες σχετικά βιβλία;

«Πάντα διάβαζα ό,τι κι αν έπεφτε στο χέρι μου.

Με συναρπάζει η γλώσσα κι η γραφή. Σκέφτομαι συνέχεια τι έχουμε καταφέρει ως ανθρώπινο είδος. Από άναρθρες κραυγές δημιουργήσαμε λέξεις. Μετά αόριστες έννοιες και ιδέες. Και μετά μάθαμε να τις γράφουμε με γράμματα.

Και κάποιοι μεγάλοι συγγραφείς δημιούργησαν αριστουργήματα.

Είναι απίστευτο.

Το δέος που νιώθω απέναντι σε αυτό το μεγαλείο με οδήγησε κι εμένα στη γραφή.

Κι ακόμη… με επηρεάζει ο κινηματογράφος. Θα ήθελα τα έργα μου να έχουν τη δύναμη κάποιων από τις δυνατές σκηνές στην οθόνη.»

Υπάρχουν άλλοι Έλληνες ή και ξένοι συγγραφείς, στον τομέα σου, που θα πρότεινες ανεπιφύλακτα;

«Στον τομέα μου; Δεν ξέρω ακόμη ποιος είναι αυτός ακριβώς.

Οπότε, σε παραπλήσιους ίσως τομείς, θα πρότεινα χωρίς δεύτερη σκέψη κάποιους από τους γίγαντες (με τους οποίους βέβαια δεν τολμώ να συγκριθώ): Οι πρώτοι που έρχονται στο μυαλό μου:  Ο George R.R. Martin, ο Tolkin, ο Στίβεν Κίνγκ, ο Guy Gavriel Kay, η Robin Hobb, ο Λι Τσάιλντ. Κάποια από τα έργα του Dan Brown (όχι όλα).

Και βέβαια λατρεύω πολλούς από τους μεγάλους της λογοτεχνίας, τον Τζακ Λόντον, τον Χέμινγουέι, τον Ντοστογιέφσκι, τον Στάιμπεκ, τον Όργουελ, τον Καζαντζάκη, τον Αντώνη Σαμαράκη και πολλούς ακόμη.»

Γιατί επέλεξες να γράψεις με ψευδώνυμο σε μία εποχή που όλοι θέλουν να καρπώνονται την φήμη;

«Για να μείνει η προσοχή στο βιβλίο και στα θέματα που πραγματεύεται και να μην χρωματιστεί από το πρόσωπό μου.

Και βέβαια για να αποφύγω τις αναπόφευκτες επιθέσεις από φανατικούς που θα προσβληθούν. Ήδη γίνεται μακελειό στη σελίδα μας στο Facebook, από ανθρώπους που έχουν διαβάσει μόνο ένα απόσπασμα… Φαντάσου όταν το διαβάσουν όλο.

Δε τον θέλω όλον αυτόν τον χαμό στην ήδη πολύπλοκη ζωή μου.»

Ποιο είναι το συγγραφικό σου πρότυπο;

«Ένας περίεργος συνδυασμός Στίβεν Κινγκ, George R.R. Martin και Τζακ Λόντον.

Παρατηρώ έντονη χρήση ηλεκτρονικών μέσων και social media. Θέλεις την συμμετοχή του κοινού και την ανοιχτή κριτική τους. Έχεις δικό σου site για το βιβλίο. Υπάρχει μία πρωτότυπη millennial προσέγγιση. Πως το σκέφτηκες όλο αυτό το open-source περιβάλλον;

Ο Κώδικας της Δημιουργίας είναι ένα πολύ μεγάλο εγχείρημα.

Συχνά αμφέβαλα για την ικανότητά μου να τον ολοκληρώσω και ζήτησα κριτική και απόψεις. Έστειλα ημιτελή κείμενα (μέχρι και 300 σελίδες) σε δεκάδες αναγνώστες και άκουσα τη γνώμη τους. Με βοήθησαν (χωρίς κανένα αντάλλαγμα) να διαλέξω κατεύθυνση και να αποφύγω μεγάλα λάθη. Οι διαχειριστές ομάδων βιβλιόφιλων αφιέρωσαν χρόνο και μου έδωσαν κριτικές.

Ακόμη και το εξώφυλλο του Κώδικα της Δημιουργίας επιλέχτηκε μετά από ψηφοφορία αναγνωστών – περισσότεροι από 450 άνθρωποι έδωσαν τη γνώμη τους και τον χρόνο τους για να βοηθήσουν.

Αν δεις τις ευχαριστίες του Γολγοθά της Εύας, αναφέρουμε δεκάδες ονόματα.

Δε θα ήταν υπερβολή να πω ότι σε έναν βαθμό, ο Κώδικας της Δημιουργίας είναι συλλογική προσπάθεια. Κι αυτό επιτείνεται όσο προχωράμε.

Έχουμε πια χιλιάδες επαφές με αναγνώστες στην ιστοσελίδα και στα social media του Κώδικα της Δημιουργίας. Δίνουν feedback, με βοηθάνε να καταλάβω αν το πηγαίνω καλά ή αν κάπου το χάνω. Και ταυτόχρονα ιδέες και ερεθίσματα.

Τολμώ να πω ότι χάρη σε αυτό, οι επόμενοι τόμοι του Κώδικα της Δημιουργίας θα είναι πολύ καλύτεροι από τον πρώτο γιατί θα ενσωματώσουν όλη τη γνώση που μας χαρίζουν οι αναγνώστες.

Για να συνοψίσω, το open-source διαδραστικό περιβάλλον το σκέφτηκα από την ανάγκη να έχω βοήθεια για ένα εγχείρημα τόσο μεγάλο που με ξεπερνούσε. Και η ανταπόκριση το καθιστά εφικτό».

Πες μας για την επιτυχία του πρώτου τόμου; Αν κέρδισε κάποιο βραβείο, πόσα αντίτυπα πούλησε; Το περίμενες να πάει τόσο καλά;

«Ο Γολγοθάς της Εύας κυκλοφόρησε μόλις τον Μάιο. Είναι πολύ νωρίς να μιλάμε για πωλήσεις και διακρίσεις. Κάποια πρώτα σημάδια όμως ξεπερνούν τις προσδοκίες μου:

Το βιβλίο μπήκε στα Best-Seller του Public ήδη στις αρχές του Ιούνη. Αγκαλιάστηκε τόσο πολύ από τον εκδοτικό οίκο που συμμετέχει σε κοινή προώθησε με το ίδιο το Game of Thrones. Απέσπασε διθυραμβικές κριτικές από τους δημοσιογράφους και τους Bloggers που το διάβασαν.

Τέλος έχει προκαλέσει ένα πρωτοφανές debate στο Facebook, στο οποίο όμως, όλοι όσοι έχουν διαβάσει το έργο – ανεξαιρέτως – είναι υποστηρικτές!»

Πότε βγαίνει ο επόμενος τόμος;

«Ο Κώδικας της Δημιουργίας είναι τετραλογία. Ο δεύτερος και ο τρίτος τόμος είναι κοντά στην ολοκλήρωση. Στόχος μου είναι να ολοκληρώσω τη συγγραφή του δεύτερου τόμου («Η πτώση του Αδάμ») μέχρι και τον Οκτώβριο – οπότε και θα μπορούμε να ορίσουμε χρόνους έκδοσης.»

Διαβάζω στην ιστοσελίδα σου ότι ήσουν στο Κάιρο όταν έγινε το πραξικόπημα της Αραβικής Άνοιξης το 2011. Πως ένιωσες ; Συνέβαλε στην έναρξη της 6ετούς σου έρευνας ώστε να γράψεις ένα βιβλίο; Υπήρχαν κομμάτια του βιβλίου που περιέγραφαν τα συναισθήματά σου όπως τα ένιωσες τότε;

«Ναι. Εργαζόμουν στο Κάιρο όταν ξέσπασε η Αραβική Άνοιξη. Ήταν συγκλονιστικό και τρομακτικό. Μέσα σε μία μέρα περάσαμε από την καθημερινότητα σε κατάσταση κρίσης. Ξύπνησα το πρωί και ξαφνικά δεν λειτουργούσαν τα κινητά και το Internet. Ανακοινώθηκε απαγόρευση κυκλοφορίας και τανκς εμφανίστηκαν στους δρόμους. Ήμουν κλεισμένος στο σπίτι κι έβλεπα στο CNN τη χώρα να φλέγεται. Δεν μπορούσα να μιλήσω με κανέναν στην Ελλάδα. Και όλο το βράδυ άκουγα ριπές από αυτόματα κι έβλεπα ένα πολεμικό ελικόπτερο να κάνει κύκλους με προβολείς που κάποιες στιγμές έπεφταν στα παράθυρα του διαμερίσματός μου. Πέρασα μία εφιαλτική εβδομάδα τρόμου – προσπαθώντας ταυτόχρονα να ανταποκριθώ στις επαγγελματικές μου ευθύνες που είχαν αυξηθεί την περίοδο εκεί ναι και να μιλήσω με τους συγγενείς μου στην Ελλάδα. Πολλά τμήματα του βιβλίου έχουν βασιστεί στις εμπειρίες της περιόδου αυτής.»

Μια γνώμη για νεότερες γενιές και για Millennials:

«Πιστεύω ότι κάθε νέα γενιά είναι καλύτερη από τις προηγούμενες. Κι ότι πάντα οι προηγούμενες προσπαθούν χειραγωγήσουν τις επόμενες και να τις κρατήσουν στο δικό τους μοντέλο του κόσμου.

Όμως οι νεές γενιές προχωρούν και ξαναεφευρίσκουν τον κόσμο. Αυτό κάνουν και οι Millennials. Περιφρονούν κάποια από τα στίγματα των παλιότερων γενιών (πόλεμο, βία, ιεραρχία) και ζουν βάσει της αποστολής τους για έναν καλύτερο κόσμο. Και μην ξεχνάμε κάτι. Ο μελλοντικός κόσμος σ’ αυτούς ανήκει. Έχουν λόγο.

Δε δικαιούται κανείς να καταστρέφει τον πλανήτη που ανήκει στις μελλοντικές γενιές. Ούτε να τις αποπαίρνει γιατί εκφράζουν με πάθος της γνώμη τους, ούτε γιατί δε χαλιναγωγούνται. Απλώς διεκδικούν τα δικαιώματά τους και το κάνουν με πάθος και αποτελεσματικότητα ανίκητη.

Ένα μεγάλο πρόβλημα; Το δημογραφικό. Όλο και περισσότερο ψηφίζουν και καθορίζουν πολιτική για το μέλλον γεροντότεροι άνθρωποι, που ενδιαφέρονται περισσότερο να κρατήσουν τα κεκτημένα τους για τα πέντε – δέκα επόμενα χρόνια, παρά για το μέλλον του κόσμου τα επόμενα 30-50 χρόνια».

Θέλω να ευχαριστήσω τον κ. Ζορμπά και την άμεση ανταπόκρισή του και να προτείνω στους Millennials να διαβάσουν αυτήν την σειρά βιβλίων για να εναρμονιστούν με τις ζοφερές πιθανότητες που παραθέτονται. Να σκεφτούμε καλύτερα τις επιλογές μας και ίσως, βλέποντας ένα πιθανό μέλλον αυτού του επιπέδου να προσπαθήσουμε να γίνουμε οι καλύτεροι μας εαυτοί.

Total
0
Shares
Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *