Το σπίτι στο επίκεντρο του νέου μοντέλου κατανάλωσης

Η μελέτη σημειώνει ότι ορισμένα brands αποκομίζουν ήδη τα οφέλη από την προσαρμογή των υπηρεσιών τους στις αλλαγές των καταναλωτικών συνηθειών.

Παρά τα ακραία φαινόμενα πάρτι και συνωστισμού εν μέσω του ελληνικού θέρους, εν τούτοις οι περισσότεροι πολίτες συνεχίζουν να κινούνται σε τοπική εμβέλεια περιορίζοντας τις μετακινήσεις ή αναζητώντας ασφαλέστερες λύσεις όπως τα εξοχικά τους. Η επίπτωση στα τουριστικά έσοδα και από τις εσωτερικές μετακινήσεις μένει να φανεί, ωστόσο, η νέα αυτή τάση που επέβαλε η πανδημία φαίνεται πως αλλάζει το μοντέλο και άλλων αγορών, που  έως πρότινος βασίζονταν στην κινητικότητα των πελατών, όπως το λιανικό εμπόριο και η εστίαση.

Τα συμπεράσματα νέων ερευνών συντείνουν πως η τάση θα διατηρηθεί επί μακρόν – ακόμη κι αν ο υγειονομικός κίνδυνος απομακρυνθεί-, δεδομένου ότι η οικονομική ανασφάλεια θα συνεχίσει να κρατά τους ανθρώπους μέσα στο σπίτι ή έστω κοντά στη γειτονιά τους. Ακόμη, κι αν ο κύριος όγκος της κατανάλωσης δεν μειωθεί είναι ήδη προδιαγεγραμμένο ότι θα μετατοπιστεί.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία οι λιανικές πωλήσεις στις 19 χώρες του ευρώ τον Ιούλιο υποχώρησαν κατά 1,3% σε μηνιαία βάση, ενώ κινήθηκαν ανοδικά κατά 0,4% σε ετήσια.

Σύμφωνα με τη Eurostat, οι πωλήσεις τροφίμων, ποτών και τσιγάρων ήταν αμετάβλητες μηνιαίως, ενώ ενισχύθηκαν 1,5% ετησίως. Ωστόσο, οι πωλήσεις εξαιρουμένων των τροφίμων διολίσθησαν κατά 2,9% σε σύγκριση με έναν μήνα πριν, ενώ κινήθηκαν υψηλότερα κατά μόλις 0,5% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Οι πωλήσεις ρούχων και παπουτσιών βυθίστηκαν 10,6% σε σχέση με τον Ιούνιο και 25,8% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019. Ακόμη και οι πωλήσεις βενζίνης, που σημείωσαν διψήφια μηνιαία αύξηση τον Μάιο και τον Ιούνιο, ήταν μόνο 4,3% υψηλότερα σε μηνιαία βάση τον Ιούλιο. Σε ετήσια βάση, έκαναν βουτιά 10,8%, παρά την έναρξη της περιόδου διακοπών.

Σύμφωνα με μελέτη της Accenture σε περισσότερα από 8.800 ατόμα σε 20 χώρες επαληθεύεται η παραπάνω τάση.

Το 69% των ερωτηθέντων αναμένει ότι στους επόμενους έξι μήνες θα κοινωνικοποιείται κυρίως είτε εντός οικίας, είτε σε σπίτια φίλων, είτε διαδικτυακά.

Το 53% των ανθρώπων που δεν είχε εργαστεί ποτέ από το σπίτι στο παρελθόν, σχεδιάζει πλέον να εργάζεται συχνότερα από το σπίτι.

  • Το 56% των καταναλωτών ανέφερε ότι η πανδημία τούς ανάγκασε να ψωνίζουν σε κοντινά καταστήματα, ενώ το 79% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι σκοπεύει να συνεχίσει να το κάνει μακροπρόθεσμα.
  • Το 56% των καταναλωτών είπε ότι αγοράζει περισσότερα προϊόντα τοπικής προέλευσης, με το 84% να λέει ότι σκοπεύει να συνεχίσει να το κάνει και στο μέλλον.
  • Το 50% των ερωτηθέντων ανέφερε την οικονομική ασφάλεια ως μία από τις τρεις βασικές ανησυχίες για τους επόμενους έξι μήνες.
  • Το 54% των καταναλωτών δήλωσε ότι ψωνίζει δίνοντας έμφαση σε θέματα κόστους/τιμής -με τους καταναλωτές να έχουν αυξήσει τις αγορές μεσαίων και οικονομικών brands και να έχουν μειώσει τις αγορές των premium brands από την έναρξη της πανδημίας.
  • Ταυτόχρονα, το 12% των καταναλωτών δήλωσε ότι έχει αυξήσει τις αγορές premium, με το 57% αυτών να μην ανήκουν στην κατηγορία υψηλού εισοδήματος.

Η μελέτη σημειώνει ότι ορισμένα brands αποκομίζουν ήδη τα οφέλη από την προσαρμογή των υπηρεσιών τους στις αλλαγές των καταναλωτικών συνηθειών. Ωστόσο, προειδοποιεί ότι η αξιοποίηση αυτών των ευκαιριών απαιτεί συνεχή και προσεκτική ανάλυση, ώστε τα brands να προβλέψουν ποιες από αυτές τις νέες καταναλωτικές συμπεριφορές θα παραμείνουν και, στη συνέχεια, να προσαρμόσουν ανάλογα τα χαρτοφυλάκια και τα οικονομικά τους μοντέλα.

Επιπλέον, η μελέτη αυτή τονίζει τα προηγούμενα ευρήματα της Accenture, σύμφωνα με τα οποία οι αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών, όπως η δραματική αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, είναι πιθανό να παραμείνουν ή να επιταχυνθούν περαιτέρω. Για παράδειγμα, το ποσοστό των διαδικτυακών αγορών από μη συχνούς χρήστες ηλεκτρονικού εμπορίου -δηλαδή, εκείνοι που χρησιμοποίησαν διαδικτυακά κανάλια για λιγότερο από το 25% των αγορών τους πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας- έχει αυξηθεί κατά 170%.

Επίσης, η έρευνα διαπίστωσε ότι οι καταναλωτές που έχουν αυξήσει τη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών (π.χ. ανέπαφες συναλλαγές, παραγγελία μέσω εφαρμογής και ανέπαφη παραλαβή) και έχουν στραφεί σε ψηφιακά κανάλια εξυπηρέτησης πελατών (π.χ. ιστότοπος ή εφαρμογή για κινητά, συνομιλία με chatbot) αναμένεται να διατηρήσουν ένα αυξημένο επίπεδο χρήσης.

Photo by Terry Magallanes from Pexels

Total
0
Shares
Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *